GPI lanceert campagne ‘Eerst veilig, dan verder’

 

Iedere bouwvakker kent het wel: even snel dit, of dat kan even makkelijker zo. Onveilig gedrag in de bouw heeft ertoe geleid dat de bouwsector één van de meest dodelijke sectoren is om in te werken. Tijd voor meer bewustwording. Maar dan wél met een vleugje humor.

Om iedere werknemer in de bouw met hetzelfde kennisniveau over veiligheid de bouwplaats op te sturen, is er de GPI (Generieke Poortinstructie). Een algemene instructie en toets om veilig gedrag op bouwplaatsen te verhogen. Sinds 1 april 2019 is de GPI verplicht gesteld voor alle bouwbedrijven die deelnemen aan de Governance Code Veiligheid in de Bouw. En met 200.000 succesvolle GPI’s in 2019 is de norm gezet.

Een goede start dus, maar het is van groot belang dat iedereen zich ook bewust aan die regels houdt. Want het cliché is waar: veel ongevallen gebeuren in een klein hoekje. Daarom start in 2020 de campagne ‘Eerst veilig, dan verder’. Samen met Stichting eX:plain, de producent van de GPI en de Governance Code Veiligheid in de Bouw is er gebrainstormd over de meest voorkomende oorzaken van ongevallen in de bouw: tijdsdruk, groepsdruk, overmoed en nonchalance. Deze valkuilen zijn door vertaald naar vier video’s. In de video’s zien we bouwvakkers in herkenbare situaties. Bijvoorbeeld werk doen waar je geen opdracht voor hebt gekregen, of PBM’s die niet in orde zijn. Een mannetje dat op de helm van de bouwvakker verschijnt, probeert de bouwvakker over te halen om de makkelijke, en dus onveilige weg te kiezen. De vraag is, hoe ga je daar als werknemer mee om? Want ook al ben je op de hoogte van de regels en ben je een professional, soms is de verleiding groot om de makkelijke, en dus onveilige weg te kiezen. En juist dan gebeuren ongelukken. Dus: eerst veilig, dan verder.

Ferdinand Gildemacher, projectmanager GPI bij eX:plain: ‘Veiligheid is een serieuze zaak. Toch wilden we een campagne met humor. Zo raken we sneller de juiste snaar bij onze doelgroep en blijft de boodschap veel beter hangen. Dat is bijzonder goed geslaagd. Het mannetje op de helm is een heel heldere verpersoonlijking van het stemmetje dat iedere bouwvakker wel zal herkennen. We hopen dat medewerkers  hetzelfde doen als de bouwvakkers in het filmpje: dat stemmetje negeren. Ik ben ervan overtuigd dat deze campagne bij zal dragen aan de bewustwording rondom veilig werken’.

De campagne bestaat uit video’s, banners, posters en advertenties en een website waar al die materialen samenkomen: eerstveilig.nl. Hier kan de campagnetoolbox gedownload en gedeeld worden door iedereen die veilig werken in de bouw belangrijk vindt. Samen kunnen we het verschil maken. Van 18 dodelijke ongevallen naar 0.

Over de GPI
De GPI is een initiatief van de Governance Code Veiligheid in de Bouw. Meer dan 900 bedrijven uit de bouwsector onderschrijven dit initiatief en meer dan 20.000 bedrijven doen actief mee.